أخبار

Sunday, March 9, 2008

أغيثوووووووووونا

قد كده احنا مالناش لازمه ولا أهميه في الحياه
قد كده احنا شعوب ما فيش أي دولة في العالم تعمل لها أي حساب ، ولو حتى جدول الضرب ؟!
الدنمارك من أكتر من سنه نشرت الرسوم وبعدين أعادتها تاني وبعد كده هولندا عملت الفيلم الأخير اللي أكيد كلكوا سمعتوا عنه ، صحيح اشمعنه هي يعني ما احنا خلاص بقينا طيشة.. ناقص بس كل رئيس دولة ييجي زيارة لمصر ويشاور على الشعب ويقول لشعبه شايفين لو ما سمعتوش كلامي هاتبقوا زي الناس دي ، هو بجد في ايه ؟
ومن فترة برضه يطلع الراجل اللي عمل الفيلم ده اللي اسمه (جريت ويلدرز) يقول لو المسلمين عاوزين يدخلوا هولندا يحرقوا نص القرآن وبعدين يدخلوا ..
والمشكلة الأكبر انك لو جيت حسبتها صح هاتلاقي الناس انفعلت قوي لما طلع واحد من كام سنه سب السيدة عائشة في جريدة كويتية وبعدين الانفعال هدى لما واحد تاني سبها والصحابة كمان في جريدة الغد ، والانفعال هدى أكتر لما الرسول صلى الله عليه وسلم اتسب ، وبعد كده ربنا سبحانه وتعالى ... ومالقيتش أي رد فعل ... هو إيه اللي بيحصل ده ؟
وبعد كده لاحظت ان في ناس بدأت تستغل مواضيع الشتايم دي في انها تتشهر وتعمل نفسها أبطال على قفانا واللي يطلع يزعق شوية في التلفزيون ويقول ما ينفعش والحرية والديمقراطية والمساواة والعدل .. إيه اللي احنا بنعمله ده ؟!
طب وبعد كده ايه اللي حصل يعني ؟ عملتوا إيه انتوا بالبقين الحمضانين دول ؟
أنا عاوز أفهم بجد لما أمه دينها يتهان بالشكل ده ولسه مافيش أي تحرك ولا على الأقل خالص خالص يطلع السيد الرئيس في خطاب ويقول الكلام ده ما ينفعش .. وربنا ما بتتريأ ولا بهرج
وربنا يشهد على الكلام اللي بقوله ده لو طلع الريس وقال ماينفعش الكلام ده بس وربنا ما طالبين منك تحارب .. كل اللي طالبينه كلمه بجد ... والله لو قلتها الناس هاتحبك فعلا .. هو انت ليه متخيل ان العلاقة بين الحاكم والمحكوم بالشكل ده .. والله الشعب ده طيب وانت ممكن تكسب رضاه بأبسط الأشكال .. إنت عارف ( أنا اسف اني بكلمك كده) لو نزلت مره وسط الناس من غير حرس ماحدش هايحاول يقتلك .. عارف ليه ؟!
لأنك وقتها هاتبقي منهم ... لكن انت اللي عاوز تعيش مغيب عن المجتمع وعن نبض الناس فلازم تكون واحد تاني مش منهم .. ولازم تحس انك مكروه من الشعب حتى لو كل اللي حواليك أقنعوك انك قريب وان الناس بيحبوك .. فكر بجد .. وحاول تعمل حاجه .
ما اعرفش ليه حبيت أتكلم بالشكل ده .. جايز لأن ديننا أهم من أي حاجه في الحياة ... إنتوا عارفين أنا عجبني جدا د/مبروك عطيه لما كان في برنامج والمذيعه بتلمح له لذكريا بطرس وازاي نرد عليه .. وانه بيقول ان الإسلام فيه ملك يمين .. قال لها مانردش .. قالت له يعني إيه انت ماعندكش رد ؟ قال لها لا طبعا عندي إزاي يعني ما عنديش .. بس أرد ليه هو انا في محكمه .. أنا أفهم الناس مش أرد عليه هو ... لكن هو يتحرق مايلزمنيش في حاجه ..
عارفين عجبني رد الراجل ده ليه ؟! لأنه بجد واثق من نفسه ومن دينه
لكن بالنسبه لموضوع الدنمارك وهولندا ده الوضع مختلف .. العالم دي مسحت بكرامتنا الأرض .. لازم ناخد موقف بجد .. بجد أنا نفسي مع إني مش عارف الموقف ده ممكن يكون ازاي ... بس ممكن يبقي أي حاجه بسيطه مش لازم تحاربوا يا جدعان احنا مش طالبين مستحيل بس حسسونا إنكوا عايشين معانا يعني علماء الأزهر دول يقعدوا مع بعض يشوفوا هايعملوا إيه ويبعتوا عريضة لرئيس الجمهورية يقولوا احنا عاوزين كذا وكذا ..يعني مافيش حد طالب بأي حاجه في أم البلد دي غير القضاة وماعرفوش يعملوا حاجه برضه .. عارفين ليه ما عرفوش يعملوا حاجه ؟!
كان في واحد من المستشارين اللي كانوا منظمين الوقفه دي كان بيقول على فكره احنا مش أغبيا وكنا عارفين ان مطالبنا دي صعب تتحقق لكن كنا متخيلين ان الشعب هايقف معانا هو كمان لكن للاسف كانت الناس بتضرب كف بكف وتقول ربنا ينصركوا .. وده آخر اللي كانوا بيعملوه .. طب أيوه يعني وبعدين .. انتوا مش هاتعملوا حاجه؟!
معلش يا جماعه اعذروني على الانفعال ده .. بس بجد كده خلاص انا جبت اخري .. انا كل ما انزل الشارع والاقي الحياة ماشية زي ما هي ومافيش أي حاجه بتحصل بتخنق واللي يخنق أكتر انك تلاقي واحد فاتح جرنال في الكرسي اللي جنبك في الميكروباص وبيقرا خبر إعادة نشر الرسوم وبيضحك ببقي نفسى اسأله هو انت ليه ما بتعيطش .. هي الناس ليه ما عندهاش دم بالشكل ده
يعني الضرايب زادت قلنا عادي .. العيش غلا والأربعه بقو بجنيه قلنا ما يضرش .. سعر طن الحديد وصل 6000 قلنا ولا الهوا كلها أزمات وتعدي .. انما الصحابة يتشتموا والسيدة عائشة والرسول وديننا والقرآن .. لا بقي كده فعلا كتير .. على الأقل لما اقف قدام ربنا يوم القيامه ويسألني عملت ايه يومها أقول له إيه
انا مش عارف اقول له ايه فعلا ؟
مش هاينفع اقول له مش بإيدي .. لأ أنا في إيدي اعمل حاجات كتير بس مش عارف أعمل ولا أي حاجه
ومش هايكون عذر أبداً إني اقول الناس هي كمان ما عملتش

يوشك أن تداعى عليكم الأمم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها .. صدقت يا حبيبي يا رسول الله

ولدت مبرئاً من كل عيب .. كأنك قد خلقت كما تشاءُ

10 comments:

صوت من مصر said...

لذيذه هرتلتك بس عموما احب اقولك اننا شعوب منهيه الصلاحيه
خليك فاكر هرتلتك فى البلد دى
وصحتك فى العلبه دى

صوت فيروز said...

بص يا سيدي ,,,نعمل ايه؟ نعمل ايه؟ نعمل ايه؟ نعمل يا سيدي اننا نكون مسلمين صح يعني تدافع عن الرسول من نفسك انت الاول تحيي سنته تكون مسلم قوي قبل الهرتله علي الناس اللي بره خليك جوه
يعني تفتكر جوا مصر بلد الازهر مافيش سب ولعن في الرسول ,,,ما اكيد فيه
يبقي صلح من نفسك كون مسلم صح قوي و حط تحت قوي دي مليوووووووون خط عشان اللي يتكلم توقفه عند حده
انا لما قريت البوست افتكرت قصة الفيل و الكعبة
لما عبد المطلب جد الرسول
قال أنا رب الإبل . والبيت له رب يمنعه منك
مش اقصد بكده اننا نسكت لا
اقصد ان الردود لها تكتيك
و التكتيك بانك تكون قوي ,,قوي لدرجة انك ممكن تعمل فتح زي فتوحات المسلمين الاوائل
قتح بدون حرب ,,قتح بالمنطق و العقل
شكل كلامي مش هيعجبك بس ده فكري
حارب السوس اللي جوه قبل ما تخرج للتعابين اللي بره

شريف طلال said...

لازم كل واحد يبدأ بنفسه
انا منفعل زيك بالظبط يا درش و اللهى
بس مش عارف اعمل ايه
و أبدأ بنفسى ازاى
احنا محتاجين قائد تحت ايده سلطات نمشى وراه
و احنا نعمل العجب
بس فين القائد ده
طب انا عايز اعمل حاجه
هكتب فى مدونتى زيك
و انزل الشارع أتظاهر مع نفسى
طب و بعدين
مش عارف
احنا فعلاً عايزين قائد و قدوه زى عبد الناصر
ألى لو عايش كان أحتمال بعتلهم طيارتين ضربلهم مبنى الجريده
الله يرحمه
شكراً ليك و تحياتى

Hedaya Al Haj said...

ياه !!

يمكن وبعدين ؟.. ما راح تعمل شي غير انها راح تزيد الغشاوة اللي مغطية عيوننا ..

المشكلة انه النص اختار خيار الصمت ، والنص التاني اختار يصرخ ، بس المشكلة انه مش عارف بيصرخ ع ايش بالضبط .

زيارتي الاولى لهذه المدونة تحياتي لكَ

موناليزا said...

ربنا يكرمك بجد على كل كلامك وانفعالك اللى طالع من جواك وانا معاك جدا فى كل كلمة قلتها فالساكت عن الحق شيطان اخرس

مصطفى حسان said...

صوت من مصر :

أولا أشكرك على زيارتك لمدونتي المتواضعة وأشكرك على التعليق ، لكن يمكن أنا من فترة كنت معاك في إننا شعوب منتهية الصلاحية لكن بجد حاليا غيرت رأيي شوية .. إحنا جايز بنسكت كتير فعلا لكن المشكلة الأساسية إننا محتاجين مصيبة تحصل علشان نقوم ومع المصيبه محتاجين حد يقومنا .. ودايما مستنيين بطل قومي .. شوية عرابي شوية سعد زغلول .. وهكذا لكن لما الشعب ده بيصحى بجد بيعمل حاجات كتيره قوي ..

مصطفى حسان said...

صوت فيروز :

شوفي .. إنتي صح أكيد .. واحنا لازم نكون مسملين صح مع نفسنا الأول .. لكن في فرق بين ان انا اكون ماشي في الشارع وحد يشتمني فأطنش عشان أنا أكبر منه وبين إن انا برضه اكون ماشي في الشارع وحد يهزأني ويضربني على قفايا .. ساعتها لو طنشت هابقي أنا لامؤاخذه هفأ .. فهمتي قصدي

لازم نكون مسلمين صح .. جميل

لكن برضه ناخد موقف

مصطفى حسان said...

شريف طلال :

حقيقي الوضع محزن بجد وانت كلامك صح

بس أكيد في حاجه تتعمل وان كنت زيك بالظبط ومش عارف ايه ممكن تكون الحاجه دي

تحياتي

مصطفى حسان said...

عروبة :


تحياتي على زيارتك لمدونتي المتواضعه جدا
عارفه غاندي كان بيقاوم ازاي ؟؟
مع انه كان لايملك
أي شيء هو وشعبه لكن كان نوع مقاومته عجيب . أكيد انتي عارفه نوع المقاومة السلبية اللي كان بيعملها غاندي .. تخيلي واحد واقف قدام جيش كامل وأعزل مش ماسك في إيده طوبه حتى .. بس صامد وبيعبر عن غضبه بصمته وصموده وفي الاخر إيه اللي حصل ؟؟
الهند اتحررت ...

صحيح انتي ممكن تقولي بعد إيه ؟؟
لكن في الاخر اتحررت
وشوفي وضع الهند عامل ازاي اقتصاديا الوقتي واحنا عاملين ازاي
اقول لك على حاجه تانيه
ابقي خلي حد كده يرسم كاريكاتير يسخر من بقرة الهندوس وشوفي اللي هايحصل فيه
عارفه هو مافيش حد هايقدر يعمل كده لان بالنسبه له البقرة دي أهم اقتصاديا من شعوب محمد عليه الصلاة والسلام
لانهم ما بيعملوش حاجه ومافيش بيننا وبينهم أي شغل ولا علاقات اقتصاديه فمش هاتفرق .. من الاخر احنا مش قوه

تحياتي على الزيارة وأرجو تتكرر

مصطفى حسان said...

موناليزا :

مش عارف اقول لك ايه ... بس برغم اني مش عارف اعمل حاجه .. بس حاسس ان الحزن هو وسيلة راقية جدا للتعبير عن الاحتجاج .. حتى لو حسيت في لحظه ان احتجاجي ممكن ما يعملش حاجه خالص بس على الاقل يكفيني إحساسي داخليا إني بعبر عن غضبي تجاه اللي بيحصل ده لاني عضو في المجتمع وبجد انا مش هقول هوا نا يعني هاعمل ايه .. كفايه كده بقي