أخبار

Tuesday, January 15, 2008

شوية كلام أهبل

ما اعرفش ليه حاسس اني عاوز اكتب بلخبطة وبدون ترتيب زي العيال اللي في ابتدائي لما بيحاولوا يكتبوا موضوع تعبير بيطلع في الاخر مليان شخبطه وكلام اهبل مش مترتب ومليان أخطاء إملائية وفي الآخر برضه المدرسة بتاعته تقول له شاطر يا حبيبي برافو عليك وتدي له "بنبونايه"

عاوز احس اني بتكلم كده وخلاص واخرج من موضوع وادخل في موضوع تاني بدون ما تحصل أي مشاكل واقول للعبيط " عمو عمو حضيتك عبيط " من غير لا مؤاخذة ... عاوز اتصرف زي العيل الصغير اللي بيكسل يروح الحمام فيفتح سوستة لا مؤاخذه البنطلون
ويعملها على أي حاجه حتى لو كانت صورة لرئيس الجمهورية
عاوز احضر ندوة لواحد سياسي كبير سواء حزب وطني أو معارضة وأشاور عليه وافضل اضحك لحد ما اتعب من الضحك واقول هو الراجل ده بيتكلم في ايه ؟
عاوز أقفش واحد حرامي رايح يسرق أي حد واقول له " عمو هو انت مش خايف تدخل الناي لما تموت "

عاوز أمسك واحد بيتكلم في العولمة والإمبريالية والراديكالية من قفاه وازعق له واقول له يعني إيه "ياديكالية" ويقول لي يعني رجعي يا حبيبي ، واقول له طب ما تقول " يجعي على طول وما تقيفناش"
عاوز اقول لكوا ان انا مش عارف بكتب الكلام ده ليه ومش عاوز حد يطلع يقول لي كلامك عميق وله دلالات لأنه مالوش أي حاجه في أي اتجاه غير شوية كلام اهبل
عاوز اقول انه أي حد مفكر نفسه عبقري فهو أكبر حمار في الدنيا
عاوز لما حد يسألني في حاجه ما اعرفهاش اقول له ما اعرفش
عاوز لما حد يسألني في حاجه انا متأكد منها أقول له مش متأكد
عاوز اقول اني ما بحبش أفلام يوسف شاهين لاني ما بفهمش تلات ارباعها لا ما بفهمهاش كلها
عاوز اقول ان الوزير فاروق حسني كل اللوح بتاعته زباله ومالهاش أي معني ولا تعبر إلا عن فنان فاشل
عاوز اقول للناس اللي بتقول الموسيقي لغة ، الموسيقي مش لغه لانها ما بتتفهمش ، الموسيقي بتتحس بس والإحساس أكبر من اللغة بكتير
عاوز أسأل أي واحد بيكتب في ما بعد الحداثة هو انت فاهم اللي انت بتقوله ده ؟؟ من غير ما يرد عليا يقول لي ما ينفعش أشرح قصيدتي عشان ما افضحهاش
عاوز اقول ان شعر القطة الشبحية بتاع الحداثة ده انا مش بفهم منه حااااااااااااااااجه
عاوز لما اغلط ما حدش يبص لي بقرف ويقول لي انت ضحل الثقافة
عاوز لما اروح ندوة واقول شعر والناس تسقف اقف واقول لهم انتوا بتسقفوا ليه .. انا ما بعرفش اقول قصيدة وحد بيسقف عشان بيلغوش عليا
عاوز اقول ان كلمات أيمن بهجت قمر ما بتعجبنيش
عاوز اقول ان أغنية العنب أغنية حلوه قوي ... لان لو محمد منير غناها الناس هاتسقف وهاتبقي حلوه برضه لان شفيقة قالت العنب والناس سقفوا وقالوا استلهام من التراث الشعبي وفيروز قالت العنب بس عشان فصحى وعشان هي فيروز الناس برضه سقفت لما قالت " هل جلست العصر مثلي بين جفنات العنب "
عاوز اقول ان نيوتن ده كان غبي لان مافيش حاجه اسمها جاذبية وأينشتين بعديه قال ما فيش حاجه اسمها جاذبية والناس مصدقة النظريتين .. ونيوتن نفسه قال في اخر حياته انا فعلا مش عارف يعني ايه جاذبية لان انا ما شفتهاش
أنا كمان مش مصدق نظرية الجاذبية
عاوز اعترض على كل حاجه الناس بتقول عليها حقائق لان كل واحد حقائقه مختلفه عن التاني ما عدا حقيقتين الموت وربنا
عاوز اقول ان الفلسطينين الأوائل هما اللي باعوا فلسطين لما باعوا بيوتهم لليهود عشان شوية فلوس وولادهم بيدفعوا التمن
عاوز اسأل عبد الحليم حافظ يعني ايه " أنا يسعدني تبعد عني وتجرب غيري في هواك " هو في عاشق يسعده الكلام ده ؟؟ أكيد لا لان العاشق بيكون أناني
عاوز اقول اني مابحبش اسمع وجيه عزيز لأن صوته وحش وبيعمل لي صداع
عاوز اقول اني ما بحبش شعر على سلامه لان كله مكسور ومافيهوش وزن ومالوش معنى
عاوز اقول ان قصيدة البتاع بتاعة احمد فؤاد نجم قصيدة زبالة
عاوز اقول ان أكل الشوكولاته كتير مضر بالصحه وشرب السجاير مضر بالصحه ليه السجاير لوحدها هي اللي حرام ؟
عاوز اقول ان مصطفى كامل ما عملش حاجه في حياته غير شوية كلام
وسعد زغلول كان أمارتي
وأحمد عرابي اتدبس في ثورة مش قدها وماكنتش ثورة أصلا لأن مافيش ثائر بيروح للحاكم ويطلب منه مطالبه ، الثائر بيروح يموت الحاكم
عاوز اقول ان ثورة 52 كانت انقلاب عسكري مش ثورة
عاوز اقول اني ما بحبش جمال عبد الناصر لانه كان بيشتغل الناس
عاوز اقول ان أنور السادات كان غبي عشان حبس كل التيارات " أمال انت مع مين يعني " وكان مغرور
عاوز اقول ان محمد نجيب اتضحك عليه
عاوز اقول ان مصر أيام الملكية كانت أحسن من دلوقتي
عاوز أقول ان احنا مش ولاد الفراعنة إحنا ولاد .. كــ
******************************
تحديث :
حرصا على مشاعر الساده مرتادي هذا المزنق قررنا نحن جهة أي حاجة في أي اتجاه حذف آخر حرفين من الكلمة الأخيرة والحدق يفهم
يعني زي ما الرقابة بتصفر على الكلام في برامج الهوا والناس برضه بتعرف الكلمة الخارجة كانت إيه أنا كمان حقي أقطع آخر حرفين والناس برضه تفهم
واللي مش عاجبه ما يدخلش هنا تاني
تحياتي لأي حد لسه بيدخل هنا بعد هذه الوصلة من الردح المتقطع

17 comments:

YHYيــوســف الـمصـرى said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
..........................
ايه يا واد يا مصطفى بيه .؟
ايه انت مش عجبك حاجة ولا عجبك حد ولا ايه ؟ انا ممكن اوفقك فى اى كلمة تقولها الا اخر كلمتين .. يا ريت تشلهم احسن :(
ما علينا
قولى بقى ان قهوة التؤمان كمان مش عجباك وياسر القهوجى كمان مش عجبك؟
وقول كمان ان كبده وسجق الحمولى تلوث مش عجبينك ؟
ههههههههههه
يا ريت نرجع عيال يا درش ونفضل عيال مش فاهمين ومش عارفين ولا حاسين !!!
بس هنعمل ايه هيا دى الدنيا :)
تحياتى

AHMED SAMIR said...

عاوز اقفل الاب توب بتاعي واقعد اعيط بعد ما احبطني وسديت نفسي
تحياتي واحتراماتي

Memo said...

عاوزة اقول ان كان لازم حد يقول الكلام ده عاجلا او اجلا

و على قد ما هو فعلا يبان هبل بس وراة معني ناس كتير هتتفق معاك فية و من ضمنهم انا على الاقل

مصطفى حسان said...

يوسف المصري

اهو اخر كلمتين دول هما اللي مش شايلهم أبدا ..

نورت المدونة يا باشا

مصطفى حسان said...

وبعدين صحيح كبدة وسجق إيه اللي مش عاجبينك يا بني الصحفيين الكبار اللي زيي لازم يتواضعوا وياكلوا أكل الشعب عشان انت عارف التواصل مع أبناء الشعب العامل (حلوه الشعب العامل دي)

هو أصلا ما فيش شعب عامل

مصطفى حسان said...

a.samir

مش انت بس اللي مصاب بحالة احباط كلنا كده ، واكتر منك كمان ما عدش في حاجه في البلد دي تخلي الواحد يفرح

مصطفى حسان said...

memo

انا ممكن افرش المدونة إيه بقي عشان انتي نورتيني ؟؟

حقيقي الكلام ده انا كتبته وبعد كده بقرأه تاني ومش عارف ايه اللي خلاني كتبت كده او ليه اصلا

اجمل احساس انك تكتبي حاجه وبعد ما تكتبيها تصطدمي بيها

احساس جميل جدا

شريف طلال said...

كلامك عميق وله دلالات
بس موضوع احنا ولاد كلب ده عيب
هههههههههه يا ريت تشيله
و شكراً على الموضوع ذو الأبعاد السياسيه العميقه و الكلام بين السطور
شكراً ليك يا باشا

مدحت محمد said...

الرقابة
يابنى احنا مسلمين ومش ولاد فراعنة ولا ولاد ك
عيب الكلمة دى اوى
بس
برضه معجب بالفضفضة دى كلها وبقلك انت صح فى حاجات كتير
بالنسبة لسى يوسف
شوشو
شاهين يعنى
الابداع انك لما تخرج افلامك تقدر توصلها للمثقف والرجل البسيط رسالة واضحة هادفة
مش معقدة
وبالنسبة للموسيقى فعلا بتفق معاك هى مش لغة
بالمعنى
اى انها لاتخاطب عقول
ولكنها لغة
من نوع خاص
تخاطب المشاعر والاحاسيس
تحياتى

كرانيش said...

عاوزه اقولك مبدايا كده
انا شفتك عندنا فى الزقازيق
من حوالى تلات سنين كده وكنت بتقول القصيده اللى فى البوست اللى فات
متتخيلش القصيده معلمه فى دماغى قد ايه خاصه كتاب القانون انت كنت مع مصطفى بتاع طب اسنان وصاحب قصيده مروه لو تفتكره
فينكوا بقه
ده مبدأيا
بعد كده
انا قعدت ادور على
حاجه واحده مانتاش مستاء منها ملقيتش طب مكان الاسهل تجيب الحجات
اللى انت بتحبها احسن
انت كده هتتعب قوى فى حياتك

المهم بقه انت كنت حقوق المنصوره
ولا حقوق عين شمس؟؟

روق ياعم الحاج مش كده

مصطفى حسان said...

شريف طلال :

برضه كلامك عميق ؟؟

وربنا ولا عميق ولا نيله انا بس بفضفض

أما حكاية احنا ولاد بتوع ... فأنا فعلا غيرته

(صورة واحد مطلع لسانه (

مصطفى حسان said...

دوحة :

أولا منور البلوج

ثانيا بالنسبه للكلمة الأخيرة فأنا معاك انها عيب لكن أحيانا أول رد فعل هو اللي بيكون أصدق لما الإنسان بيوصل لدرجة عاليه من الخنقة حتى لو كان رد الفعل ده كلمه عيب

تحياتي

مصطفى حسان said...

كرانيش

ياااااااااااااه فكرتيني بأجمل أيام عشتها في حياتي

انا روحت الزقازيق مره واحده بس في 2005 وكان الملتقى الثقافي وكنت بمثل جامعة المنصورة في شعر العامية ومدحت المرسي في الفصحى والشاعر الجميل قوي.. وفاكر قصيدة مصطفى .. اللي ما قابلتوش بقالي أكتر من سنتين ومش عارف أراضيه فين الوقتي

أما بقي احنا فين الوقتي

مدحت دخل الجيش وفاضل له أسبوعين ويخرج وانا سبت المنصورة من زمان ودلوقتي ماسك سكينه وبشق طريقي في المحروسه (لول)

بجد انا سعيد جدا عشان افتكرت الأيام دي

شريف طلال said...

ممكن اعرف انت فييييين و مش بتكتب ليه؟
ايه الغيبه دى

صوت فيروز said...

يا نهار اسود
بس اقولك انت رصيتهم صح
و لم الملاية بقي شويه لحسن حد يجي يلمك
سلام

مصطفى حسان said...

شريف طلال :

أنا موجود يا ريس بس كنت مشغول شوية

صوت فيروز:

شكرا على الزيارة اولا

وعلى التعليق ثانيا

mostafa rayan said...

مبدأيا
احناولاد المسلمين مش الفراعنة
كمان عايز اقولك اني معاك في معظم وليس كل ماتقول
بس انت شكلك مخنوق قوي