أخبار

Monday, October 29, 2007

بطعم وريحة الزبدة الفلاحي .. وتحدي



كان زمان الواحد لما يروح يتقدم لواحده ، يبعت بعض النساء من عائلته علشان يشوفوها الأول علشان عيب هو يشوفها أو على الأقل يشوف صورتها ، كل ده كان عيب فكان الراجل زمان غالبا بيتجوز على عماه ، يعني وهو مغمض عينه ويا صابت يا خابت .. زي اللي رايح يشتري بطيخه ويا إما تطلع حمرا يا تطلع قرعا .. مع الفارق الشديد لأن البطيخة لو طلعت قرعا بتترمى وبنشتري غيرها إنما ده صعب يحصل بالنسبه للزواج .. فالزواج هو الرباط الوثيق ( ده غير رباط الجزمة طبعا ) ، ثم إن البطيخة ممكن تتفتح قبل ما نشتريها إنما مع البنت فده بيكون ..... بلاش بلاش عشان الرقابة .
المهم الشاهد من الكلام إن الرجاله زمان أيام جدي وجدك والجنيه الجبس وأيام الست أم عتريس الخاطبة كانوا بيتجوزا على عماهم .... دلوقتي الأمر اختلف طبعا .. وأكيد أنا مش هاشرح الفرق عشان كلنا عارفين ومش ده الموضوع اللي هاتكلم فيه .
ركزوا معايا بقي شوية عشان هنا بدأت تظهر المشكلة .. طبعا تطور الزمن وبدأ عصر الانفتاح ( ما حدش يفهم غلط ) بس برضه في مشكله كبيره جداً ... تخيل لو انت رايح تتقدم لبنت ولقيتها بنت جميله جدا واتجوزتها لكن في ليلة الدخلة وقبل أي حاجة فوجئت بالكارثة إنها مش أنثى ... طبعا ممكن حد يتخيل اني بفترض افتراض خيالي شوية أو ببالغ .. بس بعد التطور العلمي الرهيب الفظيع الشنيع المريع ممكن مش بس البوصة تبقي عروسة .. ده ممكن العرسة تبقي عروسة .. لكن انا مش بتكلم عن الأزمة دي ... انا من الآخر عاوز اتكلم عن التحول الجنسي .

زمان من كام سنه لما كنت اسمع الكلمة دي كنت متخيل ان عملية التحول دي بتكون بس مع الشيميل أو الخنثى يعني ، وتحديدا الخنثي المشكل لكن اتضح بعد كده ان الكلام ده غلط خالص واتضح اني وقتها ما كنتش فاهم أي حاجه في أي اتجاه واتضح انها بقت عادي جدا ان أي حد يغير جنسه ( زي شكة الدبوس ) زي بالظبط ما تكون راكب المترو اتجاه حلوان وبعدين تنزل تغير اتجاه المرج ، هيصة يعني ... وبعد ما شوفت مؤخرا حلقة عن الجنس الثالث وكمية الخنقة اللي أصابتني من المذيعة الستفذة والضيوف اللي عاملين شبه اللعب اللي بتحركها بعض الجهات المجهولة ... البرنامج كان على قناة الراي ( برنامج كويتي ) وجايبين ضيف من إياهم ( بعيد الشر يعني ) والمذيعة قال إيه مسمياه الجنس الثالث ... لا يا ماما ده مش جنس تالت ولا حاجه ده جنس خـ .. ات
ثم إن في فرق شنيع فظيع مريع بين الخنثى وبين المخنث
.

الخنثى واحد ربنا خالقة كده مالوش ذنب في اللي هو فيه يعني فيه مواصفات الذكر والأنثي معا وبيعمل عملية المفروض يكون اسمها تثبيت الجنس مش تحول جنسي لأنه ما بيغيرش جنسه ولا حاجه هو بيأكد على جنس وبينحي التاني عشان يعيش زي البشر ...
إنما المخنث ده واحد في مواصفات واحده بس في المظهر الخارجي يعني لا إما ذكر بس أو أنثى ... يعني مثلا بيكون مواصفاته الجسمانية كلها ذكورية لكن حاسس من جواه إنه أنثى ... ده مش جنس ثالث حضرتك ده جنس كلنا عارفينه يعني وكلمة مشهورة قوي بيقولوها للعيال اللي مش ولابد يعني ..
الازمة بقي ان الضيف ما كانش خنثى قبل ما يعمل العملية دي كانت ذكر كامل وقامت بعملية تحول من الخارج فقط يعني مالهاش رحم أصلا .... اللي فقعني بقي الراجل بتاع الشريعة اللي كان قاعد ومحسسني انه بيتكلم عن دين تاني ... وأنا بسأل نفسي هو العالم دي مش مسلمين برضه واللا إيه ؟؟ واللا انا اللي عبيط واللا ايه ؟
واحد من الجمهور بيسألها سؤال بيقول لها .. هو انتي مش قبل العملية كنتي بتمارسي العادة السرية برضه واللا إيه ؟ ردت وقالت أيوه ..... وانا كنت هاتشل لوحدي ... يعني انتي كنتي ولد وبتمارسي العادة السرية ، يعني كنتي بتمارسي حياتك الذكورية عادي مافيش أزمة وشوية وحسيتي ان الوضع كده مش نافع فقلتي تغيري ؟
واللا ممكن الجنس ده يكون زي الموبايل يعني ممكن يتغير كل فترة عشان الملل وكده؟
وبعدين بقي بدأت تحكي عن العلاقات الجنسية اللي عملتها مع الرجاله قبل العملية وبعد العملية وانا اخبط دماغي في شاشة الكمبيوتر واستنى بتاع القانون هايقول إيه ؟
يطلع الراجل بكل برود يقول "عننا في جانون دولة لكويت مافي نص يجرم هاي الجريمة" وانا اخبط دماغي تاني واقول أيوة بس ده شذوذ حضرتك ( دي بتقول قبل العملية يعني الأزمة مش تحول ولا حاجه ) عليا النعمة دي دكر ... دي دقنها خضرا يا جدعان .. اقسم بالله دقنها خضرا ..... واللا تكون الموضه السنه دي كريم أساس اخضر واللا ايه ؟
واستني بتاع الشريعة يطلع برضه بكل برود يقول " أنا لاااازم اعرف الحالة بالضبط قبل العملية من طبيب متخصص علشان اقول الرأي السليم "
طبيب إيه يا عم الحج دي بتقول لك قبل العملية .... واخبط دماغي تاني في الشاشة واقول أيوه بس ده شذوذ حضرتك طبيب إيه ومختص إيه ؟؟؟

أقول جايز الدكتور النفسي هايطلع جدع ويقول حاجه مفيده .. أتاريه امر منهم ، يطلع يقول : " التحولات الفسيولوجية الناتجة عن التركيبات البيولوجيه في الغدد الليمفاوية ...." وشوية كلام كتير انا مش فاهم منه حاجه بس برضه ده شذوذ حضرتك ...



طول الحلقة وهم بيتكلموا عن الفسيولوجية اللي اقطع دراعي اذا كنت جيت جنبها ، وخلصت الحلقة ومافيش أي حاجه اتحلت .

شوية أسئلة جات في دماغي دلوقتي :

هل واحده زي دي لو حبت تدخل حمام عمومي هاتدخل حمام رجالي واللا حريمي ؟؟
يعني لو دخلت حمام رجالي هاتبقي كارثة ، ولو دخلت حمام حريمي فهي أصلا راجل يعني ماينفعش تتطلع على عورات النساء ... طب يعني يعملوا لهم حمام مخصص واللا إيه ؟؟ طب وإذا افترضنا انهم عملوا حمام لوحده للناس دول هايعرفوهم منين .. مش معقول يعني هايحطوا واحد ع الباب ... هو يعني هايعرف منين انها مخنثة ما هو مش هايحسس يعني
.


سؤال تاني تبادر في ذهني وهو اللي انا سألته في الأول خالص .. مش ممكن الواحد لو اتجوز تطلع اللي اتجوزها دي تركيب ، وهو زي لا مؤاخذه البقف مش فاهم أي حاجه وبرضه يعني الراجل معزور مش معقول وهو لسه خاطبها يقول لها اقلعي يا بت أتأكد انتي ذكر واللا انثى ويروح يعمل اشاعات بقي يشوف عندها رحم واللا ماعندهاش والكلام ده كله مش منطقي طبعا .... دي كانت تضربه بالقديمة .

الموضوع ده فكرني بإعلانات السمنة بتاعة زمان لما كانت البت تطلع تتحدي بالسمنة وتقول " بطعم وريحة الزبدة الفلاحي ... وتحدي "

تخيل بقي هل احنا ممكن فعلا ما نعرفش نفرق في ظل عصر العولمة بين الزبدة الفلاحي وبين سمن النخلتين .

الله يخرب بيت العولمة ... وعلى رأي عادل إمام " التوسعية من التوسع والإمبريالية من الأمبره
"

18 comments:

shahy said...

شوف يادرش
هو الموضوع محرج بصراحة وماكنتش هاعلق علية بس انا عاوزة اقولك ان البنات المتحولات دو بيبقوا واضحين انهم كانو رجالة وماتخافش مش هاتقع في واحدة منهم ان شاء الله

هاتقولي بيبقوا واضحين ازاي
اقولك

شكلهم بيبقى مش طبيعي يعني مش خلقة ربنا وانت بنفسك قلت : دي دقنها خضرا
يعني حاجات زي كدة
انت عارف ابو الدراويش مرة جابلي شوية صور لبنات اجنبيات وقالي احاول اعرف مين فيهم اللي اصلة راجل ومين اللي بنت
وعرفتهم كلهم

وماتبقاش تتفرج على البرامج اللي تحرق الدم دي تاني

تحياتي

يا مراكبي said...

موضوع جرئء على فكرة .. ومعالجته كانت كويسة


على عكس معالجة القناة الفضائية اللي كل اللي عملته إنها تعمل بلبلة للحصول على أعلى مكاسب مادية وخلاص

محمد العدوي said...

حلو على فكرة اختيار العنوان قوي يا مصطفى ..


" وإذا أنعمنا على الإنسان أعرض ونئا بجانبه "

والشيطان بيقول " ولأضلنهن ولآمرنهم فليغيرن خلق ولآمرنهم فليبتكن آذان الأنعام "



نسأل الله السلامة

أعجبني كثيرا مقالك هنا .
كل الود .

Unknown said...

حرام عليك يا درش
انا مكنتش عاوزه اعلق على الموضوع ده
الامر لله
ربنا يتولانا برحمته ويهدى الشباب اللى بيفكروا كده والحمد لله ان النسبه فى مصر ضئيله جدا مقارنه بدول شرق اسيا
شكرا على الملاحظه على اخر تدوينه عندى معلش عدت عليا سهوا انا غيرتها فى التو واللحظه
شكرا ليك يا درش مره تانيه حقيقى

Rosa said...

معنديش حاجه اقلها غير الحمد لله الذي عفى عنا بما ابتلى به غيرنا
تناولك للموضوع كان حلو قوي
و اكيد يا درش مش هتتلخبط بينهم بيبقى شكلهم واضح حتى الصور مبينه اوي ان شكلهم غريب
تحياتي

Rosa said...

صحيح ايه الاخبار بتاعة التصويت؟؟
ان شاء الله خير؟:)

Rosa said...

بجد الشعر بتاعك رائع رائع رائع
لسه سمعاه دلوقتي
بجد ماشاء الله
ابقى طمنا بقى
:)

مروة الزارع said...

أية ياعم دة يخرب بيت مطنك
مدونتك تحفة حية وأسلوبك دة من أروع الأساليب إللى بحبها .. أنا مش بجامل دى فعلا حقيقة

على فكرة أنا أتفرجت قبل كدة على حلقة شبة دى وكانت جاية على قناة مش فاكراها كدة

انا بعد الحلقة جالى عمى الوان وهستريا واستبحس مزدوج مصاحب بأكل مشابك ولحس بلغ قديمة كمان
برضة الحلقة جننتنى وحسيت ان كلهم متأجرين فى الحلقة دى
حاجة غريبة فعلا

الا هو كل اللى مدايقك الحمامات وهيخشوا انهى حمام ان شالة ما عملوا حمام خالص ولو حتى عملوها على نفسهم الله يخرب بيوتهم
المشكلة دلوقتى حاجات تانية خالص فين الانساب وفين كل حاجة عرفناها واتربينا عليها فين ربنا عندهم من كل دة .. الله يخرب بيت العولمة والانفتاح دة

على راى المثل
العلم نور والنور كهربا والكهربا خطر فأحترس من العلم هههههه نيااااهههه هئهئهئهههههه هعهعهعهع هههههههههههههههههههههههه

مدونة جامدة

هستناك تشرفنى

مصطفى حسان said...

شاهي :
أصل انا بعيد عنك بحب احرق دمي ..
وكل فتره كده لما احس اني مزاجي حلو لازم اعكنن على نفسي

هو انا فعلا عارف ان الموضوع محرج شوية لكن هاعمل ايه .. كان لازم افضي كمية الخنقة اللي عندي دي

عموما شكرا على الزيارة

مصطفى حسان said...

يا مراكبي :

ربنا يخليك

بس على فكره الموضوع ده كبير وانا ما حبيتش اطول عشان ما يبقاش دمي تقيل لان الموضوع فعلا فيه كلام كتير قوي

مصطفى حسان said...

محمد العدوي :

انت لخصت الموضوع كله بالأيتين اللي انت قلتهم

مصطفى حسان said...

لماضه

بعد كده انا هابقي احط على المدونة من بره لمبه حمرا تحتها ممنوع لدون الثامنة عشر

تحياتي وشكرا على الزيارة

مصطفى حسان said...

روزا :


صحيح انا مش هاتلخبط بينهم لكن كده اللي بيحصل في المجتمع ده كتير قوي

أما بالنسبة للتصويت فمافيش ولا حد مصري كسب خالص

انا مش فاهم ليه

المهم شكرا على الاهتمام

تحياتي

مصطفى حسان said...

مروة :


ايه يا ست الحجه الدخله الجامده دي بالراحه عليا اصل انا كده هافرقع

أما بقي بالنسبه للأعراض اللي اصابتك نتيجه لمشاهدة بعض هذه البرامج فعادة انا بيحصل لي نفس الأعراض دي من مجرد متابعة برامج التليفزيون العاديه أما البرامج التانيه دي فوضعها مختلف لانها عاده بتقلب على العناية المركزة

تحياتي وشكرا على الزيارة

بنت القمر said...

عزيزي درش
سيبك من التحول وكل دا
دلوقت في موضه انك لازم عشان تكون ديموقراطي وحر وتقدمي تقبل السالف زكرهم وتديهم حقوقوهم في المجتمع
ومره واحد مدون كان كاتب اننا لازم نقبلهم ونديهم ام حقوقهم ولما قلتله انهي حقوق بالظبط مردش يعني حق الجواز مثلا او حق الميراث مش فاهمه حضرتك
قال لازم نقبلهم اولا رد عليه واحد تاني وقاله الحق الي يستحقوه هو حق الاسود في جنينه الحيوانات
وطبعا عيب تقول شواذ اسمهم مثليين
ربنا يرحمنا اخر زمن
ويعترك في بنت الحلال تكون اصلي مش تزوير

شريف طلال said...

عالم خوااااااجات صحيح
على رأيى عادل إمام
المفروض الناس دى تتعدم فى ميدان عام أدام الناس كلها
يعنى ألى غايظنى الواد (او مش الواد بالظبط يعنى) يقول كان ليا علاقات برجاله قبل العمليه و بعد العمليه و الشيخ يقول لازم اسمع رأيى الطبيب قبل ما أتكلم
هو ده شيخ من شرم الشيخ؟؟
يلا ربنا يتولانا برحمته
شكراً يا باشا على الموضوع الجرئ
تحياتى

مصطفى حسان said...

بنت القمر

أولا أحب ارحب بيكي في هذا المزنق الديق جدا ..


أما بقي عن ردك فلا ولا ألف لا

حق إيه اللي انت جاي تقول عليه


قال حق قال

ما عادش ناقص غير ده كمان

عاوزين نشوفك .. ماتغيبيش علينا كتير

مصطفى حسان said...

شريف طلال :

انت جبت من الاخر

هم فعلا خوااااجاااات