أخبار

Friday, June 8, 2007

للمدخنين فقط









للمدخنين فقط

موضوع النهارده غريب شوية لكن هو مهم فعلا .. طب أبدأ إزاي بس في الموضوع ده .. المهم .. طبعا معظمكوا مفكر ان انا جاي اتكلم عن أضرار التدخين والمشاكل الصحية والكلام اللي لا يودي ولا يجيب ده .. انا مش جاي اتكلم عن ده خالص لاني اصلا بدخن ..
باختصار فكرة البوست ده جديدة وغريبة شوية لكن هي قايمة على أساس كل حاجه في الدنيا قايمة على أسس ومباديء .. مافيش حاجه اسمها كده وخلاص .. وكل حاجه لها فنون وإيتيكيت .. حتى الحاجات اللي الناس بتفكر انها في منتهى السهولة .. والبساطة .. بتبقى ظاهرها سهل لكن هي أصلا مش سهله ولا حاجه زي ما الناس مفكره .. المهم ان كل لعبة ولها قواعد .. حتى تدخين السجاير له قواعد وفنون وإيتيكيت ...
- إيه ده بجد ؟؟
- أيوه طبعا .. انتوا مفكرين انها سيبه واللا إيه ؟؟

وانا بصراحه بقالي فتره ملاحظ إن الموضوع بقى سيبه وكل من هب ودب بقى بيدخن وبصراحه الشباب الصغير اللي بيدخن ده بوظ الدنيا خالص ومابقوش يعرفوا أبسط قواعد وآداب التدخين
وانا بقى قلت لازم اعمل موضوع عن إيتيكيت التدخين .. بما إني ليا خبره في المجال ده ..
أولا ) عيب قوي لما يكون معاك ناس حوالي تلاته اربعة وانت بتدخن تروح تهف الدخان على اللي قدامك .. حركة بايخه جدا حتى لو كان اللي قدامك بيدخن .. ماتبقاش تهف الدخان .. يا إما تودي وشك شمال أو يمين وتهوفه .. يا إما لو حواليك ناس كتير ابقى هفه فوق .. يا إما ما تهفوش خالص سيبه يطلع لوحده .. وساعتها لو جه على حد هاتبقى انت مش قاصد .. شوفت بقى الموضوع سهل ازاي.

ثانيا) كتير من المدخنين بتبقى سنانهم وحشة جدا .. ولونها اصفر وتقرف شبه الكلب الجربان .. وتلاقي الواد كمان بيغسل سنانه تلات اربع مرات في اليوم وبرضه سنانه بايظة .. ويروح ينضفها عند دكتور السنان وتبقى زي الفل لكن مسافة شهر بالظبط بترجع زي الأول واوحش كمان .. إنتوا عارفين ده ليه ؟؟
أنا كنت كده .. وعرفت ليه سناني بتبقى صفرا مع اني كنت بغسل سناني بالمعجون كتير قوي ... لحد ما قابلت واحد صاحبي دكتور سنان .. وبيدخن سجاير .. وسنانة بيضا جدا .. على طول توقعت انه بينضفها بحكم انه دكتور سنان يعني .. بس حبيت أتأكد سألته .. قلت له طبعا انت على طول بتنضف سنانك ؟؟ قال لي لا خالص .. بس بغسلها بالمعجون مرتين في اليوم .. الصبح وبالليل .. انا فكرت انه بيشتغلني .. فقلت له يا سلااام معجون بس ؟؟ ومرتين بس في اليوم وسنانك بيضا كده ازاي ؟؟ قال لي يا بني الموضوع مالوش علاقة لا بمعجون ولا بتنضيف ولا طب ولا كلام فارغ من ده .. قلت له امال ايه ؟؟
تخيلوا إيه ؟؟
قال لي : يا ناصح لما تبقى تدخن السيجاره ماتاخدش الدخان على سنانك
انا طبعا رديت عليه قلت له ما باخدوش على سناني
قال لي : يبقى انت بتخرجه من بؤك
قلت له أيوه .. قال لي لا انت تخرجه من مناخيرك .. يا إما تضغط شفايفك على سنانك بحيث شفايفك تغطي سنانك من بره وتخرج النفس .. كده سنانك مش هاتصفر خالص

ثالثا ) لازم تمسك السيجارة في إيدك الشمال بما إنها من الخبائث .. يعني ماتبقاش ماسكها في إيدك اليمين وييجي حد يسلم عليك وتقوم انت مسلم عليه وإيدك فيها السيجاره عيب قوي يعني .. واللا يا سلام بقى لو بنت اللي جايه تسلم عليك هاتسيب إيدها معلقة وحضرتك بتنقل السيجاره من اليمين للشمال .. هايبقى منظرك ومنظرها غبي جدا وماعادتش هاتتكلم معاك تاني أصلا .

رابعا ) لما تبقى تدخن ما تبقاش تحط السيجاره في نص شفايفك .. شبه ماتكون بتدخن شيشة مش سجاير .. ابقى خدها على طرف شفايفك لا إما اليمين أو الشمال أي حاجه المهم ما تبقاش لا في النص قوي ولا ع الطرف قوي . أصل بجد بيبقى منظر غبي جدا .

خامسا) إوعى تدخن في الأماكن المغلقة ( لما يكون فيها ناس كتير بس) لكن لو فيه ناس قليله .. اتنين تلاته مثلا .. وانت شايف ان مش سيجارتك اللي هاتجيب لهم انشكاح في العمود المرتاح يعني ابقى دخنها يا سيدي لو حازقاك قوي .. بس ما تستحلاهاش يعني .

سادسا) في أماكن ما ينفعش تدخن فيها خالص .. زي وسائل المواصلات مثلا .. خصوصا التاكسيات .. واللا يا سلام لو انت راكب في الكنبة اللي ورا السواق .. وهو ما بيدخنش وانت روحت مدخن .. هايبقى مخنوق منك جدا .. على فكره بقى كمان عيب قوي انك تدخن وانت راكب ورا حتى لو كان السواق بيدخن .

سابعا) تخيل نفسك لو انت راكب تاكسي وخرمان على الاخر .. خلاص بقى مش قادر تستحمل المشوار يعني .. ونفسك تدخن .. ساعتها تبقى تقعد قدام جنب السواق .. وماتقعدش ورا .. وتطلع علبة السجاير بتاعتك وزي الأمور كده قبل ما السواق يلحق يتكلم تروح عازم عليه ... لا إما يدخن لا إما يطلع ما بيدخنش .. لو دخنها يبقى كويس جدا .. وهاتضمن انه مش هايقول لك التدخين ممنوع .. أو مش هايقول لك طفيها .. طب تخيل ان السواق طلع ما بيدخنش .. ولو ان انا مستبعد دي لان سواقين التاكسي من اللي بيشوفوه ياعيني ممكن يشربوا أي حاجه .. المهم لو طلع ما بيدخنش .. تروح انت مدخن السيجارة بتاعتك عادي جدا ... لو حسيت انه عادي يبقى عادي .. لكن لو حسيت انه بدأ يكح وهايقرفك .. على طول قبل ما يقول لك طفى السيجارة تقول له الدخان بيضايقك ؟؟ أطفى السيجارة ؟؟
طبعا هايتحرج يقول لك طفيها .. أكيد في ناس ما عندهاش دم وممكن يقول لك طفى السيجارة برغم كل اللي فات ده .. طبعا لو بعد كل ده وقال لك ايوه طفيها على طول تروح مكلمه في أضرار التدخين وانك أصلا عاوز تبطل من زمان لكن ظروف الحياة بقى والمشاكل وفلسطين وأفغانستان وسلم لي ع الترماي ... وطبعا في وسط كل الحوارات دي هو هايتعاطف معاك ويشجعك انك تبطل وهاينسي انه كان بيقول لك طفى السيجارة ، بعد كل ده لو قال لك طفيها برضه .. أكيد هاتكون السيجاره خلصت أصلا ..

ثامنا) لو دخلت مكان عام محطوط فيه لوحة مكتوب عليها ( ممنوع التدخين) ، في الحالة دي لو عاوز تدخن دخن عادي .. هاتسألوني ليه؟؟ اقول لكوا انا ليه ؟
لان فيه قانون بيمنع التدخين في الأماكن العامة .. واللافتة دي محطوطه عشان كده بس مش عشان في ناس بتتضايق من التدخين ولا حاجه والمصريين معظمهم بيخالف القانون أصلا






لكن خلى بالك من حاجه مهمه جدا أحيانا لوحة ممنوع التدخين دي بتبقى مكتوبه بخط الإيد .. في الحالة دي إوعى تدخن .. لان واضح ان واحد هو اللي كاتبها .. وبما إنه هو اللي كاتبها بإيده يعني دي بناء على اقتراح شخصي مش من مال الحكومة يعني .. يعني الراجل ده بيتضايق من التدخين .. ولو شافك بتدخن على طول هايدخل يردحلك ويفرج عليك حضارة السبع تلاف سنه .. لان حضرته كاتب لافته مكتوب عليها ممنوع التدخين .. وحضرتك ما بتشوفش .. ومثال للشاب المستهتر اللي مش هامه حد ...

تاسعا) طبعا لجان الامتحان بيبقى ممنوع فيها التدخين غالباً .. لكن أحيانا بيسمحوا بالتدخين في بعض الامتحانات .. زي امتحانات الدراسات العليا والدبلومات .. طبعا لو انت قاعد في لجنه وسمحوا بالتدخين في الامتحان إوعى تدخن لان بيبقى عيب جدا يعني .. لكن لو انت ما بتدخنش حاول تستغل الفرصه وتاخد أي سيجاره من اللي جنبك وتولعها وتهوف الدخان في اللي حواليك عشان مايعرفوش يحلوا ..

عاشرا) ده بقى آخر حاجه أنا هاتكلم فيها وأهم حاجه .. في ناس كتير بتدخن لكن لو حد معين عرف انهم بيدخنوا هاتبقى مشكله .. ما اقصدش الأهل .. لو انت اتحطيت في موقف زي ده وحد عزيز عليك شافك وانت في ايدك سيجاره .. إوعى تعمل الحركه الغبية وترمي السيجارة من إيدك .. لانه شافك بيها وكده عرف انك رميتها إعرف على طول انك كده سقطت أكتر في نظرة لانك أصلا خايف تواجهه بيها .. ومحرج وانت ماسكها .. يعني مش بتعمل ذنب بس .. ده انت كمان ما لكش شخصية .. لا ما ترميهاش ولا حاجه .. وسلم عليه عادي .. بس الفرق انك ما تخدش من السيجاره نفس وهو معاك .. إحتراما له بس مش أكتر . واتكلم معاه عادي جدا .. مش هاتموت يعني ولا حاجه .
اما بقى لو والدك هو اللي شافك وفي إيدك سيجاره .. برضه ما ترميهاش هي هاتقع لوحدها ..
اخر حاجه انا نسيت اقولها لكوا .. لما تبقى مروح البيت واهلك ما يعرفوش ان انت بتدخن .. ما تبقاش تستخدم معطر فم عشان ريحة الدخان .. ولا تاخد نعناع .. لانهم هايعرفوا انك بتستخدم معطر فم ومعنى كده انك بتدخن... ابقى قول لهم انك بتدخن احسن .. ابوك هايتخنق منك شوية ولما يلاقيك مصمم على موقفك هايشجعك هو بعدين .. ومش بعيد يعترف لك انه بيشرب حشيش واللا حاجه وبدل ما تدخنوا مع بعض تحششوا مع بعض



ده بالنسبة لإيتيكيت التدخين للجنس الخشن .. أما بقى الجنس الناعم فده مشكلة المشاكل ... طبعا صعب اكتبه هنا في نفس البوست لاني طولت قوي .. لو انتوا عاوزينه استنوا مني بوست تاني عن الموضوع ده ..

46 comments:

كرانيش said...

الموضوع لذييييييييييييييذ جدا

الالذ

ان تلات اربع المدخنين ان مكانش كلهم قرفانين من نفسهم وقال عاوزين يبطلوها

اللى يغيظك ويفقع مرارتك

ان كووووولهم بيقولوا احنا ممكن نبطلها ونقدر بس احنا اللى مش عاوزين

ابو العربى said...

جامد ياباشا عيزين نعمل اتحاد المدخنين ونعمل شعار اسمه معنا تدخن افضل
متكلمتش ليه على الناس الى مبتعزمش على الناس ولا انت مبتعزمش وتتكلم ان المفروض وانت اعد فى اعده مدخنين لازم ترش اول مره وبعدين تستنه شويه لو محدش عزم عليك رش تانى ولو مفيش فيدة رش تلت ودى اخر مره وبعد كدة ولع لنفسك بس
وكمان الناس الى تعزم عليهم بكيلوبترا يقولك مبشربش غير ملبورو عيب قوى يا جدعان الحركه دى
تحياتى

Malk Almasria said...

عزيزى هرتلة




































عزيزى هرتلة

والله انا لوكنت مدخنة كنت شكرتك على الملا عشان المعلومات القيمة دى بجد انا قريت معلومات كتير عن خطورة التدخين دمهم تقيل جدا لكن انت دمك زى العسل طبعا محامى زميل


تحياتى
ملك المصرية

ضـوء الـقـمر said...

ههههههههههههه
ده اثر الخبرة بردو
ولو ان انا مش مدخنه طبعا بس البوست دمه خفيف جدا
البوست بس على فكرة :p
هههههههههههه

Islamist Bloke said...

جامد جدااااااااااااااااا

بجد جامد جدا البوست ده مع انه مخالف للشرع لانه فيه محاولة للتأقلم مع وضع حرام اصلا....بس لو عملنا نفسنا مش واخدين بالنا .....البوست جامد

اسلوبك فى الكتابة جميل مووووووووووووز

استمر

متغيرة شوية said...

بص هو انا مش بدخن
وأمنية حياتي اني ملاقيش حد بيدخن في وشي ..يعني اللي عايز ينتحر هو حر لكن انا بخاف على صحتي
ياما بقى بعمل خناقات في مواصلات علشان عم المدخن مش راضي يطفي السيجارة..وانا في الخناقات بقى مقولكش :)

LAMIA MAHMOUD said...

طيب فين الجزء التاني:)

الجزء ده دمه خفيف جداااااا

basma saghir said...

طيب ماهو في حاجة اسهل من كل الكلام ده وتوفر الوقت...بلاها نادية ..بلاها سوسو...بلاها ياسيدي خالص بلا اتيكيت بلاوجع قلب...ليه توجع قلبك وتوجع جيبك وسنانك بقى تبقى صفرا ومقرفة..وتكح كتير جدا
انا طبعا ان كلامي في الهوا بس اديني بقول وخلاص..تخليص ذمة يعني

سكينة said...

مبروك التخرج يا درش والعقدة على الدش
وأكيد القعدة ما تحلاش ألا بالنفخ والشفط
فيه حاجةمهمة اكثر من سنانهم وهو انا كنت هبوسهم يولعوا بسنانهم بس ريحتهم وحشششششة جدا ويا سلام لو من الناس اللي مش بتستحمى كل يوم
والأسواء بقى سجاير وكولونيا حاجة تقلب المنافس وتجيب اكتئاب من ثاني

مصطفى حسان said...

كرانيش :

ميرسي يا جميل والله انتي اللي لذيذة

على فكره مسألة ان اللي بيدخن سجاير دايما معتقد انه يقدر يبطل ده فعلا حركة رخمه جدا .. وعلى فكره معنى ان واحد بيدخن يقول الكلمة دي يبقى معنى كده انه مستحيل يقدر يبطل لان السجاير أصلا خلاص متمكنه منه لدرجة انه مش قادر يقول انه هايبطل وبيضحك على نفسه وان هو اللي مش عاوز يبطل

مصطفى حسان said...

ضد الظلم :

وماله نعمل اتحاد المدخنين .. ونحاول بقى ان احنا نلغي مسألة منع التدخين في وسائل المواصلات والاماكن العامة .. ونقدم مشروع قانون لمجلس الشعب بمنح علاوات وبدلات للموظفين المدخنين لانهم بيستهلكوا أكتر من اللي مش بيدخنوا ولو تم منح هذه العلاوات .. هاتلاقي موظفين مصر كلهم بيدخنوا سجاير بلا استثناء

وعشان بقى الموظف ياخد العلاوة يروح لرئيسه فرئيسه يشم بؤه عشان يتأكد انه بيدخن

على فكره موضوع العيال اللي بتقول انا بشرب أحمر دي عيال رخمه قوي وبتخنق جدا من الحركه دي .. على فكره في ناس فعلا مابتعرفش تدخن كوكو الضعيف ... بس بيتخلصوا من الحركه دي بصنعة لطافه من غير ما يحرج اللي قدامه ويقول له انا بشرب مارل .. لا ... يقول له لا لا انا لسه طافيها حالا .. بس خلاص

وفي كمان عيال سئيلة وبيدخنوا لوحدهم .. تفضل انت كل ما تطلع سيجاره تروح راشش لحد ما علبتك تخلص وبعدين ما حدش يرش

مصطفى حسان said...

ملك المصرية :

ما هو احنا بنحاول نعمل هجمات مضادة لحملات ضد التدخين اللي بيعملوها دي ..
يعني انا مش فاهم اشمعنى السجاير اللي واقفه لهم في الظور كده
يعني عمري ما شوفت حمله شعارها ممنوع الحشيش مثلا ... واللا قرش الحشيش عمره ما اتكتب عليه احترس الحشيش مضر بالصحة الحشيش يسبب الوفاة

والخمره برضه عادي .. لا هي بيتكتب عليها حاجه ولا بيوجعوا دماغهم .. مع إن المفروض ذنب الخمره مش على اللي بيشربها بس زي السجاير لا ده الذنب على اللي بيشرب واللي نزلها له واللي قاعد معاه وكل اللي قاعدين في مكان عارفين انه بينزل خمره
اشمعنى السجاير بقى ؟

مصطفى حسان said...

ضوء القمر :

ميرسي على الاهتمام يا جميل .. وابقي اسألي فينا كده على طول يعني ما تحرميناش منك
ما تقلقيش يعن ما حدش هايشربك سجاير غصب عنك

انتي اللي هاتشربي بمزاجك

مصطفى حسان said...

Islamist Bloke :

شكرا على اهتمامك يا جميل

مخالف للشرع ايه بس يا بني هو انا فتحت في البوست كباريه واللا حاجه ؟؟
وبعدين انا مش بشجع على التدخين ولا حاجه .. انا بس بنتقد مجتمع ما هوش عارف حتى يبووووظ
يعني مش عارفين نعمل أي حاجه حتى الذنب مش عارفين نعمله ..

مصطفى حسان said...

متغيرة شوية :

انتي مابتحبيش المدخنين ؟؟
طب إيه اللي جابك هنا ؟؟
هههههههه

لا انا بهزر طبعا . إوعي تصدقي وماتدخليش تاني واللا حاجه


بصي هو الأزمة على فكره مش في السجاير واللا حاجه ( طبعا السجاير حاجه مش حلوه ) بس الازمة فعلا في واحد ماعندوش دم بيدخن في أماكن غلظ أصلا .. يعني واحد محشور في وسك عشرين واحد يعني السيجاره ما حبكتش ولا حاجه

لكن لو كانوا اتنين أو تلاته أعتقد انك مش هاتاخدي بالك أصلا ان في حد بيدخن

مصطفى حسان said...

لميا محمود :

مانتحرمش ربنا يخليكي

الجزء التاني أهم من الأول لان فعلا البنت اللي بتدخن دي مشكله ... في وسط مجتمع دايما بيبص للبنت بنظرة نقص في كل حاجه حتى في السجاير .. يعني مش فاهم هو البنت ما تعرفش تشرب سجاير يعني واللا ايه ؟؟

شفايفها بايظة ؟؟؟

واللا الراجل سدره اوسع منهاواللا ايه؟
إزاااااي ؟

المهم ده طبعا عامل شوية مشاكل كتير

وفي مشاكل البنت هي اللي بتعملها من نفسها بطريقة شربها للسيجارة .. اللي قدامها يحس ان البنت دي مش كويسه من طريقة مسكة السيجارة ... مع إن هي ممكن تكون أخلاق وكل حاجه ومش في دماغها أصلا .. لكن بتتعمد تمسك السيجارة بطريقة مستفزة


ده بس على سبيل المثال مش أكتر

مصطفى حسان said...

بيسو :

مين نادية ومين سوسو وإيه الحاجات الغريبةدي .. وبعدين هي يعني السجاير هي مشكلة الشرق الأوسط من غيرها مش هانعرف نحرر فلسطين .. السجاير هي سبب نكسة 67 لأن الواد اللي كان ماسك العلم كان مولع سيجارة فشبطت في العلم فوقع وبعد كده اسرائيل حطت علمها

مصطفى حسان said...

سكينة :

أولا شكرا على اهتمامك بموضوع التخرج واحب اعرفك ان انا اخر حاجه ممكن افتحها هي التلفزيون عشان بكره المذيعات .. وما بطيقش الأفلام العربي
ما بقعدش غير لو في حاجه معينه انا عارفها
وكده يعني

أما بقى بالنسبة لموضوع البوس : فده أقدم اختراع في البشرية عشان الرجل يقدر يسكت واحده لكاكه

لكن بالنسبة لريحة البؤ .. أنا ببقي عامل حسابي قبلها .. ولو مش عامل حسابي بعمل نفسي مش عاوز والواد محترم بقى والحاجات الجامده دي كلها

farfasha said...

هاى
انا عامله فكره جديده وياريت تلاقي منك التشجيع
يارب تقولى ايه رايك في الفكره دي ويارب تكون اول استفتاحي
مستنياااااااااااااااك
تحياتى

shahy said...

اية المعلومات القيمة دي؟
اوعدك يا سيدي لو فكرت ادخن اني التزم بالايتيكيت
امال لازم نتبع الاصول بردة
في انتظار البوست القادم
سلام

Eman Eltaher said...

ايوة كده جدع

ماتعتقهمش

آل يدخنوا آل

حاجة صعبة جدا

اوعى تكون بتدخن تبقى خيبة

و اخبط الناس بالطوب ياللى يتك من ازاز

تقى مصيبة

ادعيلى بقى عشان انا لسه مخلصتش امتحانات

و على فكرة انا افتكرتك كنت تتكلم على مشروع التخرج مفهمتش انها دراسات عليا

ياللا ملحوقة

احمد ربنا انك اتخرجت

دى نعمة كبيرة

عقباااااااااااااااالى

و ابقى عاطلة زيك و زى كل المتخرجين يارب

احم احم

أقصد أبقى عظيمة كده زيكم

تحياتى ليك عشان بس مابتدخنش
احم احم

أقصد يعنى عشان انت تستحق التحية

مصطفى حسان said...

farfasha:

أنا دخلت عندك وشوفت الفكره .. جامده جدا بس انا لسه ما بعتش حاجه أوعدك ان انا أول ما افضى ..هابعت لك مش بس موقف . هابعت لك مذكراتي كلها .

مصطفى حسان said...

shahy :
يا سلام لو الناس كلها تبقى كده زيك كان زمان مصر بقى حالها حاجه تانية خالص ..

مش كل شوية واجعين دماغنا ممنوع التدخين.. التدخين يضر جيبك وصحتك .. طب يضر صحتك وقلنا ماشي .. إنما يضر جيبك دي إيه يعني بيقطعه مثلا يعني واللا إيه ؟

مصطفى حسان said...

emy :

ولازمتها إيه التلميحات دي ؟
ما خلينا كويسين مع بعض .. بلاش نبقى شريرين ..

واد يا عباس .. قول للعيال يقفلوا البلوج من أول الشارع ... فيه ناس هنا بترمي كلام

لالا لا بلاش نار يا بني كفاية مطاوي بس .. وماتموتش .. عور بس ... كفاية دم .. واوعي تنزل تحت الحزام ياااااد

Rosa said...

هههههههههه
عجبني اوي موضوع الاتيكيت دا
واكتر حاجه عجبتني يتاع ماترميش السيجاره دا
لا بس بجد لذيذ اوي
:)

Yassmina said...

موضوع جامد يادرش بس وحياتك ياريت فعلا المدخنين يعملو كده
بالذات حكايه النفخ فالوش دي ولا وسائل المواصلات
لآني بعاني بجد
وانا بتخنق من التدخين اصلا

ميرسي صحيح لزيارتك عندي

AHMED SAMIR said...

بوست جامد جدا جدا
انا اول مرة ازور مدونتك الجميلة دي
على الرغم اني مش بدخن بس استفدت من البوست دة جدا
اهة برضة العلم بالشيء ولا الجهل بيه
تحياتي واحتراماتي

Anonymous said...

موضوعك تحفة وما دام احنا بنعمل ضرر مش لازم نعمل ضررين تحياتي لكلماتك

انتظار مؤقت said...

نفسي ابطلهاااااااااااااااااااااااا مش قادر ...موضوع لذيذ يا باشا و تحياتي

nohamy said...

بس برضة التدخين مضر
مدونتك حلوة

Eman Eltaher said...

نعم نعم ؟؟؟؟؟

مين ده اللى يستجرا يقفل البلوج ف وشى ؟؟؟؟

أنا تقوللى عور بس ماتموتش ؟؟؟
ماشى ماشى

أنا خلصت امتحانات و فقتلكم

مش هعتقكم ف بوستاتى

جبته لنفسك

ياللا قوووووووول حرمت

.
.
.

ماشى قبلتها

و ابقى اسمع الكلام بعد كده و الا مش هجيب شوكولاتة

Anonymous said...

بطل تدخين اريح بدل تريح نفسك وتريح اللى حواليك
بس بجد بوست جامد

مصطفى حسان said...

rosa :
ميرسي يا جميل .. وميرسي على الزيارة يا رب تتكرر كمان

مصطفى حسان said...

yasmina :


احنا عاوزين نعمل قانون للموضوع ده واللي يخالفه يقرر عليه مخالفه والمخالفه دي اننا نغير له نوع السجاير بتاعته ..

ههههههه

شكرا على زيارتك يا جميل

مصطفى حسان said...

a.samir :

على الرغم من انك مش بتدخن لكن استفدت ؟

انت ليه محسسني انك بتتكلم عن مقدمة ابن خلدون .. مش عن السجاير ؟

شكرا على الزيارة يا جميل

مصطفى حسان said...

قلوب حائرة :

مش كده برضه ؟؟

ابقي عدي علينا دايما كده .. قصدي في البلوج ماتفهمينيش غلط اصل الناس ما بتصدق اليومين دول

مصطفى حسان said...

انتظار مؤقت :

وتبطلها ليه ؟؟

هههههههههههههههههههه

مصطفى حسان said...

بني ادم مع وقف التنفيذ :

انت من الأعداء ؟؟

بس برضه منور

مصطفى حسان said...

eman eltaher :

أنا كنت بقول البت دي شكلها من المدبح

مصطفى حسان said...

hend :
أنا فاكر ان انا مره بطلت نص ساعة ورجعت تاني

vision said...

طبعا مستنيين ب وست الجنس الناعم

وبالنسباللك اتمناللك تبطل تدخينن المرادى على فكره عارضو بشكل جديد فعلاا.......باشا يا درش

Ana keda said...

ههههههههههه
اول مرة ادخل مدونتك النهاردة واول مرة اقرا بوست عن السجاير كده لا وبيتكلم عن الاتيكيت والله مشكلة بجد بوست حلو اوى

انا حضرتك عندى حساسية من السجاير وبصراحة يعنى ممكن لو حد بيشرب سجاير جنبى بدمع وبتعب وبدوخ والله ممنوعة انا اقف مع مدخنين بس فى ظروف طبعا بتفرض عليك كده

بس بجد بوست حلو اوى وفى ناس مش عاوزة تبطل لانها شايفة هى عاوزة تفضل كده دى حريى شخصية بس ربنا يعفى عن كل مدخن يا رب

مصطفى حسان said...

كاميرا :

ميرسي لذوقك يا قمر .. وبوست الجنس الناعم في دماغي بس اهدي عليا شوية لحد ما اخلص شوية مواضيع مهمه أرتاح منها الاول وبعد كده افضى اعمله

ونورتي المدونة يا قمر ... ماتحرميناش من طلتك

مصطفى حسان said...

أنا كده :

ميرسي على زيارتك ويا رب ما تكونش اخر مره.. وبعدين يا ستي لما تبقى البلوج زحمة هانمنع التدخين

أي خدمه

إبقى نورينا كده دايما

maioya said...

هههههههههههه
اول مره اسمع ان للتدخين اتكيت
يلا يمكن يغيروا رايهم بعد الكلام ده
ويزهقوا
بوست لذيذ

اسكندراني اوي said...

بوست جباااااااااااار بجد
تصدق والله انا بقارن بين اسلوبي في التدخين وبين الكتاكيت اللي انت عاملها
ما تشوف لنا كده كاتكوتين لتدخيت التفاحه

تسلم ايدك