أخبار

Thursday, May 31, 2007

أنا اتخرجت


أنا اتخرجتْ ..
وصار العرض زي الطول ..
وقضّيت الحياة بالطول ..
وتقديري كمان مقبول ..
أنا اتخرجتْ ..
وع القهوة نهاية البختْ ..
بدون تقدير ..
ولو كان فيه
ما كلُّهْ من زمان عند العرب بطيخ ..

شهادتي فْ جيبي زي الفل
ختم النسر نورها
وفوق نصه :
" تقر إدارة الكلية أن الطالب المذكور تخرج
من ... حدانا لعند بيت السيد الوالد "
أنا اتبهدلت ..
ورجليَّه من اللف الكتير دابوا ..
نصيحة لكل خريج السنه دي واللي فاتت
واللي داق الهم من راسه لكعابه ..
- إذا كان فاتك الميري ماتتمرمغش في ترابه
..
****
سقطت ..
يقولوا مش عاجب
نجحت ..
وبرضه مش عاجب ؟؟
ياريتني فضلت زي زمان
مقضيها ..
ولسه الاسم كان
"طالب"

أنا اتخرجتْ ..
وإيه تاني يا ناس فاضلْ ..
ما انا اتسميت خلاص
عاطلْ ..

هاعفن ..
لو فضلت شوية من غير شغل
وصرح من زمان مصدر
ماهوش مسئول
وقال ان احنا هانعين
وإن العاطلين زيي من القهوة هايتلموا ..
ومصدر تاني بيأكد
بإن الأمر بيهمه ..
يا فندم لحظة من فضلك ..
على أمك .. على أمه ..

15 comments:

shahy said...

انت زعلان انك اتخرجت
بس انا فرحانة
اصل انا هاكون اول تعليق عندك

لألألأ نتكلم جد بقى

ادي حال الدنيا
كان لازم تتخرج وينتقل لقبك من طالب الي عاطل عادي ناس كتيررررررر قوي كدة

بس انت قاوم هذا اللفظ اللعين وحاول تضربة بالجزمة
وربنا معاك وخليك متفائل

ولما تلاقي شغل ابقى قولي

سلااااام

shahy said...

نسيت اقولك ان كلامك حلو ومعبر
والبوست بتاع بحث رمزي تحفة

Eman Eltaher said...

انت اتخرجت امتى يا باشا ؟؟؟ انت لحقت تخلص امتحانات أصلا ؟؟؟؟
ده احنا لسه هنبدأ امتحانات ان شاء الله كمان كام يوووووووم !!!! تبقى ازاى انت اتخرجت ؟؟؟ و لا ده على سبيل اللى جاى بكره ان شاء الله ؟؟؟؟

يا سيدى اطمن بكره تتخرج و نتخرج
انتوا تقعدوا ع القهاوى و احنا نترزع ف البيت !!!!!! هههههههه
و نقول ياريتنا ما كنا اتخرجنا

يا ساتر ده انا متفائلة ع الآخر !!!! شوية بقى من عندكم

ماشى ماشى يا درش بقى أنا عايشة ف عالم تانى ؟؟؟؟؟ طيب طيب

ماااااااشى لما ابقى أخلص امتحانات ان شاء الله على خير هبقى ساعتها أفوقلكم لحسن الشبابا الظاهر مش هيتهدوا غير بالعين الحمرا !!!!! ههههههههه

شكلك هتولع فيا

طب أنا ماشية بقى

طب ماتزقش ما قلنا ماشية

طيب أنا همشى بكرامتى أحسن


باااااااااااى

ضـوء الـقـمر said...

اولا كدا يا درش عوزة اصححلك معلومة ان احنا عندنا لمبة في بيتنا :P
واذا معندناش لمبه فالكمبيوتر بينورلنا :P

ثانيا بحمد ربنا اني لسه في سنة اولى كلية يعني قدامي 3 سنين على الاقل (وخد بالك من على الاقل دي عشان ممكن يكونو اكتر من كده ) وانضم للطابور الطويل العريض اللي اسمه البطاله
صحيح نسيت اقلك مبروك على التخرج وعقبال ماتخلص الدبلومة ومتزعلش اوي كده انك اتخرجت لو كنت لسه في الكلية كان زمانك بتقول امتى اخلص وارتاح هو لا كده عاجب ولا كده عاجب
ايه الناس دي

الكلام نوعان :كلام فارغ وكلام مليان كلام فارغ said...

انت اتخرجت يا حلو
يا اهلا بك على الرصيف
انا هاحجزلك مكان جنبي
بس بسرعه لان المكان عليه اقبال
وسمعت دلوقتى ان البلد عهايزين يزودوا الارصفه في الشوارع لاللى زيك وزيي
يلا هانعمل ايه هوه انت كنت هاتخلل يعنى
اديك اتخرجت واللى كان كان
وسلملي على الحكومه والقطاع الخاص

ابو العربى said...

ههههههههههههه
جمده جداا اسلوب ساخر ومميز
تحياتى

ابو العربى said...

اه نسيت يارب تلاقى شغل ولو لقيت كلمنى والنبى تعبت من اعده القهاوى
سلامات

مصطفى حسان said...

shahy :
أخليني متفائل إزاي ... هو بعد اللي انتي قلتيه ده ينفع ابقى متفائل ؟؟

إيمان الطاهر :

أنا متخرج من 2006 , السنة اللي فاتت يعني ، بس انا بعمل دبلوم ( دراسات عليا) مش عشان مجتهد ولا حاجه لا لا لا بس عشان خاطر يتحول إسمي من عاطل إلى طالب لمدة سنة كمان جايز ربنا يفرجها في السنة دي ولو اني بحاول بقدر الإمكان ان انا اسقط في الدبلومة دي عشان اقعد كمان شوبة في الجامعة ..

وبعدين هو وحش انك تكوني عايشة في عالم تاني ؟؟ وماله عالم سمسم يعني

وعلى فكره انا زعلت منك كده عشان انا في البوست اللي فات كله بحكي عن مغامراتي مع الدبلومة دي

ضوء القمر :

يعني هي الكلمة بتلزق .. خلاص طلعت كده .. وبعدين هو انتي يعني هاتشغلي الكمبيوتر على لمبة الجاز ما أكيد عندكوا نور وكهربا زينا يعني

على فكره انا كنت زمان أول ما دخلت الكلية بستغرب قوي لأني كنت شايف عيال اصحابي ناويين يسقطوا فعلا يعني كان ناقص الواد قبل ما يدخل يصلي يقول نويت أصلي واسقط السنة دي ..
كنت بستغرب قوي لكن الوقتي اكتشفت ان العيال دي فعلا عملوا حاجه كويسه انهم لسه ما اتخرجوش .. يعني هايتخرجوا يعملوا إيه ؟

وبعدين يا إيمي أنا اقدر اولع فيكي برضه ؟؟ دا انا كنت اولع في نفسي بعد ما اعملها على طول

وبعدين ايه ما تزقش دي هو احنا في أتوبيس واللا إيه ؟؟

وبلاش تفهميني غلط احسن الناس بقت نيتها وحشة خالص اليومين دول .. يا ساتر .. أهي هاتبدأ تبص يمين وشمال وتهرش في دماغها أهيه .. خلاص ما كاتش كلمة إيه انتي ما صدقتي


الكلام نوعان : كلام فارغ وكلام مليان كلام فارغ :

حتى الرصيف بقى صعب اليومين دول .. تصدقي ان فعلا القهاوي زحمة فعلا ... وكتير قوي ببقى نازل القهوة ومش بلاقي مكان خالص .. ده ناقص الواحد يتصل على القهوة قبل ما ينزل يقول لهم يحجزوا له مكان عشان هو نازل بالليل

ضد الظلم :

ربنا يخليك يا جميل

وشكرا على الدعوة الحلوة اللي في الآخر دي .. بس في ملحوظة .. هو انا هافاتحها مستوصف يا بني .. يعني مش كفاية الحكومة بسم الله ماشاء الله ربنا يخليها لنا يا رب بتشغل الناس اهيه .. أنا كمان هاشغل

يعني واحد عاطل بيطلب شغل من واحد عاطل

لا إله إلا الله .. هي الدنيا جرى فيها إيه ؟

bastokka طهقانة said...

حلوة قوي
و صادقة جدا


اوروفوار

david santos said...

Alive the people of Palestine, against the fascism of Israel and the terrorism of the North America

Peace for Palestine

أخف دم said...

درش باشا
يااااااااااااااااااه .. انت فين من زمان ياعم؟؟ بقالى كتير ماشفتكش .. بقالى أكتر من ساعة ونص .. تصدق وحشتنى .. انا عارف رايى فى القصيدة طبعا ..هههههههههههه
وبعدين الصورة تحفة والله .. بس مش احنا متفقين متحطش صور شخصية ليك فى البلوج عشان تفضل شخصيتك مجهولة ؟؟؟ ليه بس تحط صورتك بقى..ربنا يفرجها عليك ياريس.. لما تقول انك عاطل وانت ابن دكتور أمال احنا ولاد الشعب نعمل ايه؟؟
يللا سلام

Islamist Bloke said...

انا كمان اتخرجت

وهاخد القصيدة دي اقولها فى حفلة يوم ال funday

بجد جميلة جدا جدا

واستأذنك انى اقولها

والسلام عليكم

مصطفى حسان said...

طهقانة :
بنفسها بترد على البوست بتاعي .. لا لا لا انا مش مصدق .. مش كنتي تقولي كنت فرشت الأرض بتنجان واللا حاجه ؟؟

شكرا على زوقك يا جميل

david santos :

why ? because .. I dont know


أخف دم :

عثل والله عثل .. مش قادر امسك نفسي .. هاموت من الضحك .. لا لا .. كده مش معقول .. أشرف .. إنت ما بتجيش ليه ؟؟
أصل الراجل اللي في الصورة ده بيسلم عليك وعاوز يبوسك من بؤك

وبعدين يعني هما ولاد الدكاتره ايه دول غلابه يا بني .. والله الدكاتره دول أغلب ناس في الدنيا

Islamist Blocke :

بعد ما تقول القصيدة إوعى بس تلف ع الناس بالطاقية وحسنه قليلة تمنع بلاوي كتيره وهانيا لك يا فاعل الخير والأجر والثواب عند الله ...
اتبرع ولو بوظيفة
تعاطفك لوحده مش كفاية

ما فيش أي مشكلة يا جميل ..
أنا إسمي مصطفى حسان

طبعا انت عارف انا بقول لك اسمي ليه ؟؟
أكيد لانك هاتقول اسمي مع القصيدة

Anonymous said...

هايل يا درش
باين كده الكتابة للجامعة بالعامية بقا اتجاه مهم وبيلاقى صدى وخصوصا لما يبقى صادق

طبعا القصيدة متأثرة كتير بقصيدة عيد ميلاد حبيبتى قرب اللى كاتبها اخونا وكبيرنا عادل سلامة فى ديوان الحب فى
الجامعة
بس برضه دى عجبتنى وانت برضه ليك بصمة وهتبقى جامد زيه كده ان شاء الله يارب
شد حيلك يا جامد

أحمد سلامــة said...

يا راجل كانت فين دي لحالة الحوار اللي فاتت بتاعة منظومة التعليم الخربانة في مصر ؟؟؟؟؟؟