أخبار

Friday, September 12, 2008

طَـلَـبْ إِعَــادِة نَـظَــر


السُّوس بينْخُر في الخشبْ ..

والعمر خَوَّخ من تباريح الغضب ..

لِمُّوا البواقي بالشَّبَك

ده البحر مِتْصَاب بِالْعَطَبْ








طَــــلَـــبْ إِعَــــــادِة نَــــظَــــــر



كان الولد بيحفَّر الحلم البسيط فوق الحيطان

واما الحياه تقفل له سكه

كان ياخدها سلبطه ..

ماياخدش باله ان الحياه والعمر حبة شخبطه

طباشيره دايماً ينكسر

وفْ كل مره يعيد خطوط الرسمه تاني من جديد

ماياخدش باله اذا كات حقيقه واللا طيف ..

يا لحظة الصدق الأخيره لما تتحول لزيف ..

راح اللي كان بيقضي يومه بضحكتين متزنقين

مع كام رغيف ..

قالوا زمان

البحر بيشيل الأمانه

لو حتى بان آسي وعنيد

عُمرهْ ماهايزود في يوم دمع الحزانى ..

ازاي هاندِّي البحر – في الآخر – خوانه ؟!

آخر النهار والبحر رايق
والسما صافيه ..

وشخبطة الولد مرسومه فوق سطح السفينه المزريه ..

أوقات تحس الموت وسيلة للحياه

وكتير قوي بيكون وسيلة تسليه

وكتير ما تعرفش اللي رايح راح لفين ..

ولا م الأساس كان جاي منين ..

يمكن مايبقاش شيء مهم

لكن مهم ان احنا نعرف ع الأقلْ

مين اللي بيموِّت..في مين ؟!


...



لو عشت مخلوع م الحياه

ولقيت في حلقك شوك

وصوتك مستحيل هاتوصَّـله ..

لو نُصك اصطاده السمك

لازم تموت وتحصَّـله

لو كنت دوقت ملوحة الدمعات

على خدود الفقير ؟!

كنت افتكرت البحر

برضه بْيبلع السمك الكبير

لو شالوا من جسمك ضلوع

وكمان يحطوا لك حرس ..

علشان ما تنطقش الدموع

فوق كل ده ..

تبقي انت حاسس بالخرس !

العدل مش نظرة أمل في عيون غلابه جوه قاعة محكمه

العدل نظرة للتشفي ف متهم جوه القفص

يا كل ألوان البشر

يا دمعتين على عمر متبعزأ هَدَرْ

الحكمة ..

خَطْفَهْ من تفاصيل النهايه المستحيله

واللا شقلبة الحقيقة بشكل ملفت للنظر؟!

...




طول عمرنا عايشين حياه

في طابور طويل واخدين حِزَا ..

دلوقتي ليه أحلام سنينك في الصوان متبروزه ؟!

إزاي عايزني احبس دموعي

لما اشوف دخلة صحابك في العزا !

بلمح تفاصيلك في صورتك

في الكتب

في الساعه

وفْ ريحة الهدوم ..

بيقولوا مات !!

مش برضه يابني انا كنت علمتك تعوم ؟!

من كام سنه

والشوق بيشرب م الغياب ..

يا توهة العمر المبعتر ع السكك

بلمح تفاصيلك في ترنيمة سراب ..

وانت المسافر وقت قلبي ما حن لك

طب حتى كنت ابعت جواب ..

ده الساعه بتحرك عقارب مربكه

والانتظار بيحول الدقات طبول ..

رايح وسايب كسرتي ؟!

طب كنت قبل ما تمشي قول ..

...

من كل ناحية الريح تهب وتخلع الزرعة ف ثواني ..

راحت هدر ..

وكأنها طلعت شيطاني ..

عشرين سنه ..

باتمنى جرحي يكون لأحلامك سكن

واقطع في قلبي عشان تحب

عشرين سنه .. وتموت كمان من غير كفن

أهو لينا رب ..

...



إيه اللي فاضل في الحياه

يا نقطة الميه اللي باقيه
من سراسيب المطر ..

ده الصبر بيكحل عيوني
من سواد العمر والليل الكئيب ..

ومابعترضش على القدر ..

أنا بس بطلب من عدالة المحكمة
إعادة نظر ..

11 comments:

لا يدوم اغترابي said...

كلمات قوية ومؤثرة جدا جدا
ومش هينفع اقول بعدها غير:

"أهو لينا رب"

YHYيــوســف الـمصـرى said...

درش حبيب قلبى

على فكرة انا معرفتش اقرا كويس الكلام كبير اوى وداخل فى بعضه
يا ريت تصلح البوست
وحشتنى يا واد
:)
تحياتى

Beram ElMasry said...

ان كنت ممن يتذوقون الشعر العامى والزجل ، ارجو زيارة مدونتى والتفضل بالنقد والتعليق ، فالنقد كالنصح ، والدال على الخير كفاعله
كلنا نقدس مصر ، ولكن اليس من حقنا ان نغضب اذا ما انحرف المسار

AHMED SAMIR said...

طيب ليه اللون الحزايني دة بس في الايام المباركة دي؟
عموما الله يرحم جميع شهداءنا وضحايانا
تحياتي

كلام على بلاطة said...

كل عام وانت بخير
تحياتى

مصطفى حسان said...

أنا متشكر جدا يا جماعه على ردودكوا واهتمامكوا واتمني فعلا إني اكون قد الكلام اللي انتوا كاتبينوا ده

Eman Eltaher said...

يااااااااااااااااه
انا مكنتش متخيلة انك بتكتب شعر جميل كده
الله عليك بجد
بقى بذمتك فيه حد يكون موهوب كده و يحس أبدا باكتئاب ؟؟
أنا راضية ذمتك
اومال احنا نعمل إيه بقى ؟؟
ده انا على كده المفروض اروح اولع ف نفسى
:)
و آل انا كنت فاكرة انى بكتب شعر
هههههههههه


ماياخدش باله اذا كات حقيقه واللا طيف ..
يا لحظة الصدق الأخيره لما تتحول لزيف ..
راح اللي كان بيقضي يومه بضحكتين متزنقين
مع كام رغيف ..

عجبتنى اوى كمان القصيدة اللى قبلها
رائع بجد
خلينى اشوفك بره مضمون القصيدة عشان بجد كل الأحبة بيكدبوا

انت لازم تنزل كتاب
ولا انت ناشر حاجات و احنا مسطولين ؟؟
:)

إبـراهيم ... said...

تخيل إنها بواخة حقيقي مني ، بقالي كثييير برضـووو ما عديتش هنـا، بس بجد قصيـدة جااامدة جدًا و مؤلمة .
.
.
داخل أقول لك مبروك فوزك في مسابقة بص وطل، وكنت عاوز أعرف قصيدة إيه اللي فازت ،،،،،،،،،،،،،

*****************

طول عمرنا عايشين حياه

في طابور طويل واخدين حِزَا ..

دلوقتي ليه أحلام سنينك في الصوان متبروزه ؟!

إزاي عايزني احبس دموعي

لما اشوف دخلة صحابك في العزا !

بلمح تفاصيلك في صورتك

في الكتب

في الساعه

وفْ ريحة الهدوم ..

بيقولوا مات !!

مش برضه يابني انا كنت علمتك تعوم ؟!

من كام سنه

والشوق بيشرب م الغياب ..

يا توهة العمر المبعتر ع السكك

بلمح تفاصيلك في ترنيمة سراب ..

وانت المسافر وقت قلبي ما حن لك

طب حتى كنت ابعت جواب
**************
دي جامدة جدًا و مبكيــة

يمكن بيميز القصيدة، مع الصور اللي حاططها وواقعيتها ومباشرتها لحدث إنها عامة برضو، وبجـد لمست القلب بصدقها وتعبيرها
مش عارف أقول لك إيه، واااحشني سـمـاعك أصلاً

******************
ليوسف أنا عرفت أقرا رغم إن الحط كبير، لأني خدتها كوبي وبيست ، يعني شغلوا إيديكو شوية
*************
صباحك فل

ألا أخبار الثلج والطوب إيه ؟؟؟

مجدى الجبالى said...

من خلال تصفحى للمدونة يتاعتك رأيت إن مدونتى ساحة نقاش سوف تعجبك كثيرا .
http://sahetneqash.blogspot.com
لذا أنتظر مشاركتك فيها بأحد مواضيعك المميزة
وشكرا

رشا عبد الرازق said...

نص طويل
ومغفرة ذلك قوة اللفظ والصورة فيه ومن قبلهما الاحساس


العدل مش نظرة أمل في عيون غلابه جوه قاعة محكمه
العدل نظرة للتشفي ف متهم جوه القفص

عجبتني جدا جدا :)

م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا