أخبار

Monday, June 2, 2008

حدوتة الشاطر .. مافيش


خلاص
ما تملسيش على شعري يا أمي
ما انا اتعودت ع الدوشة
وصوت زمارة المترو
وزحمة شارع "الإسعاف" ماتقلقنيش ..
أنا اتعودت يا أمي
على زنقة طابور العيش ..
بلاش تبقي تضميني قوي
أصل العرق مالي الهدوم
ريحة السجاير مؤرفه وف كل تفصيله ..
بلاش حدوته قبل النوم
ما اناش فاكر خلاص يا أمي غير حدوتة الغولة ..
***
أبوس إيدك
بلاش تحكي لي عن جدي
وعن بيتنا القديم دايماً
وعن أحلام ولد
شايل على كتفه تملي شنطة الحلم المنعكش ..
مريلة باهته ..
طريق دايماً طويل
مـ البيت لحد المَدْرَسه
وْعمره ماكان طالب ..
كراريسه اللي دايماً كان يقطّعها
وكان مايحلش الواجب ..
وكان دايماً
ماهوش من أول الشاطرين ولا حاجه ..
بلاش تحكي حكايه عن أميرة نايمه تستنى الحصان الابيض
و بوسه واحده م الفارس تصحيها
زمان يا أمي
كان عيل
بيفتح للهوى سكه ..
ببوسه في الهوا طايرة
ورسمة قلب ع الدكه ..
وشيء فعلاً سخيف
انك تداري الحلم وسط الناس ..
ويطلع كل إحساسك
شوية شخبطة
على صفحة الكراس ..
***
زمان
كان الولد يسأل مُدرسته كِتير
إزاي نحس الشوق ولا نقوله ؟!
وليه الحب قدامنا
ولا نطوله ؟!
كتير اتبهدل المسكين
عشان دايماً
مخبي الشوق في كشكوله ..
بلاش تحكي لي تاني
عن وطن رابط جبينه وماشي بيرص العيال
قولي الحكاية وببساطه ..
كبير الفرق بين جمع الضرايب والشحاته ..
كتير قالوا عليه انه قليل الأصلْ ؟!
عشان مره سأل
عن معنى حبه للوطن ؟!
وكتير قوي كان ينطرد م الفصل ..
***
خلاص
ماتكمليش
الحلم ضايع مني في الزيطه ..
ولسه بتحكي يا أمي
عن الولد اللي راسم قلبه ع التوته ..
سيبيني مره أحكي لك
ولو حتى هاتبقى القصة ملتوته
..

16 comments:

إبـراهيم ... said...

هيييييييــــههههه
أول تعليق يا مصطفى بيـــك ....
أحب أقول لك إن إلقاءك كمان كان حلو قوووي ، لأني لما قريتها دلوكيت محستش بنفس إحساس لما سمعتها منك
بس قصيدة حلوة فعلاً
وأكثر حاجة عجبتني فيها ربطك بين حلم الواد الصغير والشاب اللي فتح عينه ع الواقع لسود ....

تحياتي يا صديكي

وخلينا نشوووفك عططووول

إبن مصر said...

مين قال ان دى هرتله
انا اول مره ازورك درش وان شاءالله مش هتكون الأخيره
تحياتى واتمنى انك تزورنى

محمد طلبة رضوان said...

كان الولد يسأل مُدرسته كِتير
إزاي نحس الشوق ولا نقوله ؟!
وليه الحب قدامنا
ولا نطوله ؟!
كتير اتبهدل المسكين
عشان دايماً
مخبي الشوق في كشكوله ..

جميل قوي يا درش
الصياغة بس محتاجة شوية تظبيط في غير هذه الابيات السالفة
لينا قعدة ان شاء الله
تحياتي ايها الشاعر الرقيق

شريف طلال said...

ميه ميه يا درش
هو ده الكلام الى يوزن الدماغ
عايزين بقى نشوف من ده على طول
متغيبش تانى

عروسة ننوسة said...

والله دى مش هرتله دى فعلا الحقيقة اللى احنا بنعيشها ..لكن انت صيغتها فى سياق هايل وساخر...بحيك

دعاء مواجهات said...

اية يادرش باشا الكلام الجامد داا بس

واية العمايل اللى جاى تعملها عندى وتمشى دى

بقى ينفع كدة

طب احلى جردل قهوة وخصوص لحد عندك هنا اهووة

اتفضل(.....)

ها شربت؟؟

اتكيفت؟؟

اتظبطت؟؟؟؟

تعالى بقى علق......

نورتى

مصطفى حسان said...

يا جماعه انا متشكر ليكوا جدا وربنا مايحرمنيش منكوا ولا من زيارتكوا يا رب
الشاعر الجميل محمد طلبة .. المدونة نورت ورأيك يهمني اسمعه جدا

كرانيش said...

كيفك يا مصطفى؟؟

يمكن فى اختلاف لما تسمع الحاجه وبعدين تقراها
او تقراها بعدين تسمعها
فى حد قال فى تعليقه ان القصيده لما سمعتها كانت احسن
مش عارفه لما اقول رايي هتزعل ولا لا
بس دى امانه
القصيده فكرتها حلوه قوى كفكره وعامل عليها حدوته انا بحب النوع ده من القصايد واكيد ملاحظ ان ده اسلوبى فى الشعر. القصيده فعلا محتاجه شغل عليها تانى عشان تزداد تألقا وتأثيرا فى احساس القارىء عشان توصل فى تاثيرها لمستوى قصيدتك بتاعه عرق البدله القديمه

وفقط

david santos said...

I loved this work and this blog.
Happy week

مصطفى حسان said...

كرانيش :


ازيك يا جميل .. والله منوراني ..

أولا قبل كل شيء رأيك يهمني جدا وأكيد انتي عارفه ده كويس لكن في نقطه مهمه .. إنتي كلامك مش واضح خالص .. انا بس مش فاهم انتي عاوزه تقولي ايه ؟؟

يعني انتي بتقولي القصيدة محتاجه شغل تاني .. بس ماقولتيش شغل في إيه ؟؟ وماحددتيش نقط الضعف فين .. انتي ما قولتيش أي حاجه من دي ..

يا ريت بس تحددي الكلام اللي انتي قلتيه أكثر عشان اعرف فين نقط الضعف اللي في القصيدة من وجهة نظرك

shaimaa samir said...

معبرة
وصادقة

تحياتى لك

mostafa rayan said...

حلوة قوي يادرش تسلم ايديك

Anonymous said...

عجبتني القصيدة يااخ درش
بس لو سمحت هو حضرتك صحفي في اي جريدة ؟

سالي محمد said...

شكرا للسيرش اللى كنت بعمله عشان وصلنى للبلوج بتاعك القاءك كان كويس والقصيده رائعه
تحياتى وحشوف بقية المواضيع

كرانيش said...

كويس انى جيت عشان اشوف ردك على تعليقى وانا اسفه اذا مكنتش حددت النقط اللى انا شيفاها اللى انا باكدلك تانى انها مش وحشه بس انا عوزاها تبقى احسن فاهمنى؟؟؟
عالعموم يا سيدى القصيده فيها تفاصيل كتير وده شىء انا بحبه رغم ان فى ناس بيعيبوا على شغلى كده بس التفاصيل اللى انا شفتها حاسه نوعا ما انها مش مؤثره انا عاوزه احساس القصيده يا مصطفى يوصلنى انى ممكن ابكى وانا بقراها يوصلنى لمأساه الطفل اللى انت بتتكلم عن مأساته وفى نفس الوقت مأساه امه اللى هى بالتالى مأساتنا كلنا والتدهور اللى احنا عايشينه

القصيده عاديه او فوق العاديه
انا بقى عوزاها قصيده برفكت جسمى يقشعر وانا بقراها برضو زى ماحصل معايا فى عرق البدله القديمه
ابدعت فيها تفاصيلها كانت فوق الهايله احساسك فيها وصللى انا احساس القصيده خلانى ابكى


اكيد فهمتنى دلوقتى صح؟؟؟

Ranim Ayman said...

حلوووووووووووووووووووه اوي انا قررت اني هعلق علي البوستات اللي نزلت في الكتاب وبعدان اقرأالباقي ان شاء الله بجد فظيعة اوي اوي وحلوه اوي اوي وجامد اوي اوي بجد انا بحبهااااااااا أويييييييييييييي